Behandeling van epilepsie: andere mogelijkheden

De meeste mensen met epilepsie (zeventig procent) worden aanvalsvrij met medicatie. In ongeveer dertig procent van de gevallen blijkt de epilepsie moeilijk instelbaar te zijn. Officieel spreekt men van moeilijk instelbare epilepsie, als iemand twee anti-epileptica in voldoende hoge dosering en gedurende voldoende lange tijd heeft geprobeerd en de aanvallen nog niet volledig onder controle zijn. Natuurlijk probeert de arts dan om met andere medicijnen of met een combinatie van medicijnen de aanvallen te onderdrukken.

Naast medicijnen zijn er nog andere mogelijkheden om de epilepsie onder controle te krijgen.

Epilepsiechirurgie
Soms kunnen kinderen geopereerd worden. Dit wordt epilepsiechirurgie genoemd. Een voorwaarde daarvoor is dat de epilepsie uitgaat van een klein gebied in de hersenen, dat zonder ernstige gevolgen geopereerd kan worden.

Het ketogeen dieet
Een andere behandelmogelijkheid is het ‘ketogeen dieet’. Daarbij krijgt het kind een zeer vetrijk en koolhydraatbeperkt dieet voorgeschreven. Dit gebeurt onder zorgvuldige medische begeleiding. Het is niet goed te voorspellen wie er baat zal hebben bij een behandeling met het ketogeen dieet en wie niet.

Lees meer over het ketogeen dieet.

Nervus Vagus Stimulator (NVS)
Een andere behandeling is die met een zogenaamde nervus Vagus stimulator (nVs). Hierbij krijgt de linker hersenzenuw (nervus Vagus), die loopt via de hals, kleine stroomstootjes via een soort pacemaker. Ook hier geldt dat niet goed te voorspellen is welke kinderen baat zullen hebben bij deze behandeling.

De arts kan u uiteraard meer vertellen over deze behandelmogelijkheden.

Verder kunt u bij Epilepsie Vereniging Nederland (www.epilepsievereniging.nl) veel informatie en ervaringsdeskundigheid te vinden over epilepsiechirurgie en de behandeling met de Nervus Vagus stimulator.