Boekrecensie: “Verder met de helft” van auteur Anne Kien

‘Verder met de helft’ is het vervolg op ‘Zonder meer zonder maar’. In dit boek worden we meegenomen in het proces voorafgaand, tijdens en na de operatie van Pepijn. Een heftige operatie waarbij één hersenhelft uitgeschakeld wordt, met als doel de epilepsie te stoppen.

In deze helder geschreven rollercoaster word je letterlijk meegezogen in het verhaal, ik kon het niet wegleggen. Voor veel ouders zal er herkenning zijn als het gaat over emoties, bijvoorbeeld over wat het met je doet als je kind epilepsie heeft en wat daarvan het angstige is. Bijvoorbeeld dat je zo alert moet zijn, en soms zo bang bent, omdat je bang bent dat hij na een aanval niet meer zichzelf zal worden…. Maar ook wat het bijzondere is, bijvoorbeeld dat je zo trots bent op je kind, trots op wat hij wél kan, en ook dat je wereld soms zo klein is en dat je daardoor zo scherp ziet wat er écht toe doet, en wat niet.

Als ouder maak je altijd keuzes voor je kind, dat is heel normaal. Als ouder van een kind ‘waar iets mee is’ moet je vaak keuzes maken die heel lastig zijn, die soms echt duivelse dilemma’s zijn. Voor de keuze staan je kind te laten opereren aan zijn brein is wel een heel heftig opgave. Tegelijkertijd is het óók een kans, een kans op een aanvalsvrij leven. Een kans die zijn ouders hebben aangegrepen.

Een oplossing voor de epilepsie, het is zo hoopvol dat het kan. Er zijn veel mensen als Pepijn, die ondanks alles aanvallen blijven houden, zeker in de doelgroep van stichting ZIE. Wat zou het geweldig zijn als er ook voor deze mensen een behandeling beschikbaar komt.

Het verhaal van Pepijn geeft een inkijkje in het leven van een gezin met een kind met een heel lastige vorm van epilepsie, en beschrijft het heftige pad naar een oplossing voor die epilepsie. Na de operatie is er rust in het hoofd van Pepijn, maar moeten de puzzelstukjes nog wel op hun nieuwe plekje vallen. Maar in dat proces gaat het om een weg naar verbetering, om een hoopvolle weg!

Pepijn heet trouwens ‘in het echt’ Matthijs. En Matthijs opende dit jaar de collecteweek van het Epilepsiefonds, u heeft hem en zijn moeder Anne Kien vast en zeker voorbij zien komen in de media. Bijvoorbeeld bij Hart van Nederland!

Titel: Verder met de helft

Auteur: Anne Kien

Uitgeverij: Van Brug

Aantal pagina’s: 140

Prijs: 17,95

ISBN13: 978-90-6523-791-0

De boeken van Anne Kien bestellen? Klik hier.

Meer informatie over het CSWS/ESESsyndroom

Pepijn had het CSWSsyndroom, dat ook ESESsyndroom wordt genoemd. Op de site van stichting ZIE vindt u de brochure die we speciaal voor ouders van kinderen met dit epilepsiesyndroom hebben geschreven. Ook staan er ervaringsverhalen.